Pusaudžu mentālā veselība attālinātu mācību laikā
LasītCienījamie vecāki!
Valoda ir cilvēku savstarpējās sapratnes pamats un filtrs, caur kuru mēs mācāmies izprast sevi un pasauli mums apkārt. Ikviens vecāks vēlas, lai bērni augtu stipri, pašpārliecināti, godīgi un prasmīgi, tāpēc jāapzinās, ka pat pavisam ikdienišķas sarunas un situācijas var ietekmēt mūsu bērnu nākotni.Cilvēka attīstība notiek soli pa solim un pat tad, kad domājam, ka bērni jau izauguši un viņiem vajadzētu būt saprātīgiem, tik un tā viņi redz, domā un jūt pasauli savādāk nekā mēs- pieaugušie.
Kā runāt ar bērnu, lai viņš sadzirdētu?
1. Lai savstarpējā komunikācija būtu iespējama, svarīga ir attiecību kvalitāte. Arī ikdienišķās dzīves situācijās bērni gūst drošības sajūtu un veido emocionālu tuvību ar pieaugušo caur pieskārieniem, samīļošanu, dziedāšanu, runāšanu, lasīšanu, spēlēšanos, uzslavām, iedrošinājumiem utt.
2. Būt kopā. Bērni, kuri jūtas droši, sadzirdēti, saprasti daudz vieglāk spēj runāt par savām jūtām, bažām vai problēmām. Izrādīsim interesi un iedrošināsim bērnus runāt, sakot :”Pastāsti vēlreiz!”, “Cik interesanti !”, “Vai es pareizi sapratu?”. Lai izteiktos, ir vajadzīga milzīga drosme, tāpēc dosim bērniem laiku un iespēju būt drosmīgiem. Klausīsimies un ļausim bērniem stāstīt savus stāstus.
3. Iedrošināt un uzsvērt labo. Labie vārdi vienmēr iedrošina censties, sasniegt vairāk, tie rada uzticēšanās atmosfēru un tādējādi problēmas var tikt pārrunātas daudz vieglāk. Ir atšķirība, ja sakām: “Tu esi neuzmanīgs, atkal izgāzi pienu” vai “Izlija piens. Lūdzu ,palīdzi satīrīt galdu”.
4. Izsakot lūgumus vai norādes, teikt, ko darīt, nevis, ko nedarīt. Bērni reizēm saprot, kāda uzvedība ir nevēlama, bet nesaprot un nespēj iztēloties, ko no viņiem sagaidām. Tā vietā, lai teiktu: “Nenomet mēteli!”, teiksim “Pakar mēteli uz pakaramā!”
5. Lai mācītu bērniem uzņemties atbildību un mudinātu mainīt viņu uzvedību, noderīgi sarunā ar bērnu lietot ES formu. Tā vietā, lai teiktu: “Kāpēc tu neklausies pasaku?” teiksim: ” Es nevēlos lasīt, ja mani neklausās”.
6. Atcerēsimies, ka bērni nespēj darīt vairākas lietas vienlaicīgi. Pārliecinieties, ka tad, kad uzrunājam bērnu, bērna uzmanība pievērsta mums. Piemēram, pasaukt un pagaidīt līdz bērns noliek rotaļlietu malā, lai atsauktos.
7. Bērni domā un saprot ļoti tieši. Tāpēc svarīgi runāt “skaidru valodu” un dot konkrētus norādījumus, tāpēc lūgsim 1 lietu vienlaicīgi. Tā vietā, lai teiktu: ” Sakārto istabu!” lūgsim “nolikt klučus” vai “aizvērt grāmatu”. Lai pārliecinātos par to, vai ir saprasts pieaugušā lūgums, lietderīgi ir lūgt bērnam atkārtot lūgumu.
8. Lūgsim nevis pavēlēsim, tas veicinās savstarpēju cieņu. Tā vietā, lai teiktu: ”Izslēdz TV!” teiksim “Lūdzu, es vēlos, lai tu izslēdz TV”.
9. Bērni mācās atdarinot. Ja gribam iemācīt pieklājību, mums pašiem jāspēj tādiem būt. Neskoposimies ar lūdzu, paldies, ar lielāko prieku, vai es drīkstu…
10. Sarunā ar bērniem vienmēr svarīgs ir acu kontakts. Tas uzlabo komunikāciju un notur uzmanību.
11. Lai izvairītos no nevajadzīgiem strīdiem savstarpējā komunikācijā, piedāvāsim bērniem izvēles iespējas. Piemēram, ļausim izvēlēties, vai vispirms uzvilkt pidžamu, vai iztīrīt zobus; izvēlēties rozā vai zilo kleitiņu.
12. Būsim pacietīgi. Sarunai drošu vidi veidosim soli pa solim, dienu no dienas, ieviešot rituālus, paradumus, lai sarunas raisītos dabiskos apstākļos.Piemēram, ik dienas pie vakariņu galda vai gulēt ejot pārrunāsim dienas svarīgākos notikumus un pārdzīvojumos, dalīsimies savā pieredzē un mācīsim to bērniem.
Materiālu sagatavoja logopēde M.Broka